Άρθρο Localit 26 Νοεμβρίου, 2020

Συνεδριακή τηλεδιάσκεψη της ΚΕΔΕ με την ΠΕΔ Πελοποννήσου

Ολοκληρώθηκε η 6η υβριδική, μέσω τηλεδιάσκεψης, Συνεδριακή Διαδικασία της ΚΕΔΕ με ψηφιακό «οικοδεσπότη» την ΠΕΔ Πελοποννήσου.
Στη Διάσκεψη πήραν μέρος 55 μέλη της Γενικής Συνέλευσης, δήμαρχοι, αιρετοί και στελέχη της ΠΕΔ.

Δημήτρης Παπαστεργίου: Με τις προτάσεις μας βάζουμε την Τοπική Αυτοδιοίκηση και τη χώρα, σε νέα πορεία

Ο Πρόεδρος της ΚΕΔΕ ανέδειξε το ζήτημα της αλλαγής του Νόμου 4412 που αφορά τις προμήθειες, που αποτελούσε πάγιο αίτημα της Αυτοδιοίκησης και εμπόδιο για την γρήγορη υλοποίηση έργων και παρεμβάσεων.

Παράλληλα, υπήρξε αναφορά στο περιεχόμενο της έκθεσης της Επιτροπής Πισσαρίδη, η οποία παραδόθηκε πριν λίγες μέρες στην Κυβέρνηση, στην οποία περιγράφεται ποιος πρέπει να είναι ο σύγχρονος ρόλος της αυτοδιοίκησης και ποια βήματα πρέπει να γίνουν στη χώρα, ώστε οι Δήμοι να συμβάλουν ουσιαστικά στην αναπτυξιακή επανεκκίνηση της Ελλάδος.

Ο κ. Παπαστεργίου τόνισε επίσης την ανάγκη μεγαλύτερης οικονομικής χρηματοδότησης των Δήμων, που λόγω της πανδημίας έχουν αναγκαστεί να προβούν σε μεγάλες δαπάνες ενώ αντίστοιχα μεγάλες είναι και οι απώλειες στα έσοδά τους.

Οι αλλαγές στον 4412 αφορούν την καθημερινή λειτουργία των Δήμων

Ο Πρόεδρος της ΚΕΔΕ έκανε αναφορά στις βασικές αλλαγές που προβλέπει ο νέος νόμος που θα αντικαταστήσει τον 4412, τονίζοντας ότι χρειάζεται ακόμη μελέτη και βελτιώσεις. Οι Επιτροπές της ΚΕΔΕ θα τον αναλύσουν ακόμη περισσότερο γιατί αυτός ο νόμος αφορά την καθημερινή λειτουργία των Δήμων κι επηρεάζει άμεσα την καθημερινότητα των τοπικών μας κοινωνιών.

Μεταξύ των αλλαγών προβλέπονται μεταξύ άλλων και τα παρακάτω:

  • Αυξάνονται τα όρια των απευθείας αναθέσεων για αγαθά-υπηρεσίες και μελέτες από 20 σε 30 χιλιάδες ευρώ
  • Αντίστοιχα για τα έργα το όριο αυξάνεται στις 60 χιλιάδες ευρώ.
  • Τροποποιείται η διαδικασία της απευθείας ανάθεσης συμβάσεων έργων, μελετών και παροχής τεχνικών και λοιπών συναφών επιστημονικών υπηρεσιών. Μπορούν να ανατεθούν από κάθε αναθέτουσα αρχή κατ’ έτος, μία ή περισσότερες συμβάσεις, συνολικού προϋπολογισμού μέχρι ποσοστού 10% των πιστώσεων της αναθέτουσας αρχής κατ΄ έτος, για ανάθεση συμβάσεων έργων, μελετών και παροχής τεχνικών και λοιπών επιστημονικών υπηρεσιών, αντίστοιχα.
  • Κανένας ανάδοχος ή ελεγχόμενο από αυτόν φυσικό ή νομικό πρόσωπο που έχει αναλάβει έργο με απευθείας ανάθεση, δεν θα έχει δικαίωμα να συνάψει νέα σύμβαση με την ίδια αναθέτουσα αρχή για διάστημα 12 μηνών.
  • Τερματίζεται η διαδικασία των συνοπτικών διαγωνισμών, αφού με την υιοθέτηση του νέου πλαισίου δεν θα υπάρχει πλέον πρόβλημα για την έγκαιρη προώθηση των αναθέσεων και της άμεσης προώθησης έργων.
  • Δίνεται η δυνατότητα ανάθεσης σύμβασης ενεργειών τεχνικής βοήθειας, στα πλαίσια εκτέλεσης συγχρηματοδοτούμενων έργων, μέχρι του ποσού των 60.000 € , αντί 40.000 € που ισχύει σήμερα.
  • Ενισχύεται η διαφάνεια με την υποχρεωτική χρήση ΕΣΗΔΗΣ από τις αναθέτουσες αρχές σε όλες τις διαδικασίες ανάθεσης με αντικείμενο άνω των 30.000 € αντί των 60.000 €, που ισχύει σήμερα.

Τι προβλέπει η Επιτροπή Πισαρίδη για την Τοπική Αυτοδιοίκηση

Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στην έκθεση της Επιτροπής Πισσαρίδη, με βασικότερα σημεία τα παρακάτω:

  • Η Έκθεση αναγνωρίζει ότι η Τ.Α στην Ελλάδα έχει περιορισμένες αρμοδιότητες σε σχέση με ό,τι ισχύει στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Οι δαπάνες, υπολογισμένες για το 2010 ήταν το 2,8% του ΑΕΠ ενώ μέσος όρος για την Ε.Ε. ήταν 16,6%. Σήμερα τα ποσά αυτά είναι πολύ παρακάτω. Και βεβαίως το 2010 η Τ.Α. είχε 60% περισσότερη χρηματοδότηση από ότι σήμερα.
  • Αναγνωρίζει τις επικαλύψεις αρμοδιοτήτων και τις καθυστερήσεις που αυτή συνεπάγεται,  λόγω της εμπλοκής πολλών βαθμών διοίκησης για ένα ζήτημα.
  • Αναγνωρίζει τον μη ξεκάθαρα καθορισμένο τρόπο κατανομής των πόρων από το Κεντρικό Κράτος προς την αυτοδιοίκηση Α’ και Β’ Βαθμού.
  • Αναφέρει τον ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο που καλείται να παίξει η Τ.Α στις νέες οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες που έχουν δημιουργηθεί.

Με βάση αυτές τις διαπιστώσεις στην Έκθεση περιλαμβάνονται μια σειρά από προτάσεις όπως :

  • Η ενισχυμένη συμμετοχή της Τ.Α σε μια σειρά από αρμοδιότητες κι ευθύνες, όπως τα χωροταξικά σχέδια, τα τοπικά πολεοδομικά σχέδια καθώς και ο καθορισμός των χρήσεων γης. Οι συγκεκριμένες αρμοδιότητες προτείνεται να αποτελούν ευθύνη των Δήμων, αρκεί να διασφαλιστεί ότι θα υπάρχει ένας κοινός κώδικας των τοπικών πολεοδομικών σχεδίων της χώρας μεταξύ τους.
  • Τη μεταφορά αρμοδιοτήτων σε τοπικό επίπεδο, όπως είναι η χωροταξία και η εκπαίδευση.
  • Τη συγχώνευση των φόρων της ακίνητης περιουσίας και τη μεταφορά μέρους αυτών σε τοπικό επίπεδο. Σημείο που απαιτεί προσοχή από πλευράς αυτοδιοίκησης, καθώς η μεταφορά των πόρων αυτών προς τους Δήμους δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να αποτελέσει αφορμή για περαιτέρω μείωση των ΚΑΠ των Δήμων.
  • Τη μεταβίβαση πόρων από το Κεντρικό Κράτος προς την αυτοδιοίκηση, ανάλογα με τις αρμοδιότητες κι ευθύνες που τις μεταφέρονται και σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα. Κάτι που αποτελεί πάγιο και διαχρονικό αίτημα της ΚΕΔΕ και της Τ.Α.
  • Τον εκσυγχρονισμό του συστήματος εκπαίδευσης, με συμμετοχή και ρόλο της αυτοδιοίκησης. Ζήτημα που έχει τεθεί και στις συνεδριακές διασκέψεις.
  • Προτείνει ένα όχι ιδιαίτερα ξεκάθαρο μαθηματικό μοντέλο για την κατανομή των πόρων, πάνω στο οποίο θα υπάρξει ολοκληρωμένη και τεκμηριωμένη πρόταση από την ΚΕΔΕ.
  • Προτείνει τη λειτουργία Μητροπολιτικών Δήμων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ενώ θέση της ΚΕΔΕ είναι ο Πρώτος Βαθμός  Μητροπολιτικής Διοίκησης.
  • Προτείνει το διευρυμένο ρόλο των Δήμων στις αστικές αναπλάσεις, στον Πολιτισμό, τις ΟΧΕ και τις ΣΒΑ .

  • Όλες οι εισηγήσεις, που έχουν επεξεργαστεί οι αρμόδιες Επιτροπές της ΚΕΔΕ, βρίσκονται αναρτημένες στην ιστοσελίδα της ΚΕΔΕ
  • Οι Συνεδριακές διασκέψεις θα μεταδίδονται μέσα από τη σελίδα της ΚΕΔΕ και το κανάλι της Ένωσης στο youtube

Δ. Καμπόσος. πρόεδρος ΠΕΔ Πελοποννήσου:  Να ξεκαθαριστούν οι ρόλοι και οι αρμοδιότητες των δύο βαθμών Αυτοδιοίκησης και οι ίδιοι οι δήμοι να αναλάβουν να διαχειρίζονται μόνοι τους τα χρηματοδοτικά προγράμματα

Να πάψει η περιφέρεια να κάνει το επίτροπο στους δήμους, να ξεκαθαριστούν οι ρόλοι  και οι αρμοδιότητες των δύο βαθμών και οι ίδιοι οι δήμοι να αναλάβουν να διαχειρίζονται τα χρηματοδοτικά προγράμματα είτε αυτά αφορούν στο  ΠΔΕ, είτε στα περιφερειακά προγράμματα του ΕΣΠΑ.

Αυτό υπογράμμισε ο πρόεδρος της ΠΕΔ Πελοποννήσου Δημήτρης Καμπόσος μιλώντας στη σημερινή συνεδριακή τηλεδιάσκεψη της ΚΕΔΕ με την ΠΕΔ Πελοποννήσου.

Ειδικότερα ο κ. Καμπόσος αφού σημείωσε ότι οι δήμοι «αποτελούν  τον πυλώνα που κρατούν την κοινωνία όρθια», τόνισε πως παρότι έχουμε δύο βαθμούς αυτοδιοίκησης , με το ισχύον σύστημα έχουμε ετεροδιοίκηση και τον περιφερειάρχη που δημιουργεί προβλήματα. «Δεν μπορεί να έρχεται ο καθένας να κάνει τον κουρέα στου Κασίδη το κεφάλι» δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Καμπόσος.

Ο πρόεδρος της  ΠΕΔ Πελοποννήσου  τόνισε την ανάγκη να διαχειρίζονται οι δήμοι το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, που τους αναλογεί «και να μην είναι έρμαια του κάθε περιφερειάρχη». Το ίδιο πρότεινε για τα περιφερειακά προγράμματα.

Μάλιστα εισηγήθηκε  να θεσμοθετηθεί να αναλάβουν το ρόλο του διαχειριστή   και συντονιστή μεταξύ  των δήμων,  οι περιφερειακές ενώσεις δήμων και η ΚΕΔΕ, τονίζοντας πως “δεν γίνεται, είπε χαρακτηριστικά,  να έχουμε γκαουλάιτερ τον περιφερειάρχη πάνω από  τα κεφάλια μας και να μοιράζει όπως του αρέσει”.

Παράλληλα ο κ. Καμπόσος ζήτησε να αποκτήσουν οι δήμοι νέο ρόλο στο νέο ΕΣΠΑ και στο Ταμείο Ανάκαμψης.  Επίσης να αλλάξει ο τρόπος κατανομής των ΚΑΠ, και να σταματήσει η κατανομή με βάση το πληθυσμιακό κριτήριο, αλλά χωρίς να μειωθούν τα έσοδα των αστικών δήμων.

Τέλος  ζήτησε να ενισχυθεί και να παραταθεί για 5-6 χρόνια η χρηματοδότηση μέσω του προγράμματος «Αντώνης Τρίτσης» έργων που αφορούν την αγροτική οδοποιία, καθώς όπως είπε, η υποχρηματοδότηση της Αυτοδιοίκησης από το 2010 μέχρι σήμερα, είχε ως συνέπεια για τους αγροτικούς δήμους, μεταξύ των άλλων,  να μη μπορούν να συντηρήσουν το αγροτικό οδικό δίκτυο.

Επίσης τόνισε ότι πρέπει να αλλάξει ο εκλογικός νόμος για την Αυτοδιοίκηση, έτσι ώστε να διασφαλιστεί αυτοδυναμία στο πρώτο συνδυασμό.


 

Θοδωρής Λιβάνιος, Υφυπουργός Εσωτερικών: Συνεχίστε να στηρίζετε τις τοπικές κοινωνίες – Στηρίζουμε τους Δήμους στις σύγχρονες ανάγκες τους

Ο Υφυπουργός Εσωτερικών, Θοδωρής Λιβάνιος, αφού εξήρε το έργο των Δήμων στην στήριξη και τη συνοχή των τοπικών κοινωνιών και στις δύο φάσεις της πανδημίας δήλωσε ότι η οικονομική τους ενίσχυση είναι δεδομένη και θα επαναπροσδιοριστεί, με βάση τις νέες ανάγκες και μετά την έκτακτη επιχορήγηση των 50 εκ. ευρώ που δόθηκε.

Δήλωσε σαφώς ότι Δήμοι και Περιφέρειες είναι ισότιμες βαθμίδες της Αυτοδιοίκησης και ότι το ξεκαθάρισμα των αρμοδιοτήτων που θα γίνει με τη συμμετοχή των προτάσεων της ΚΕΔΕ θα βάλει σε τροχιά ανάπτυξης την Τ.Α.

Μιχάλης Σταυριανουδάκης, Γενικός Γραμματέας Υπουργείου Εσωτερικών: Νέος εκλογικός νόμος μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2021

Ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Εσωτερικών, Μιχάλης Σταυριανουδάκης, δήλωσε ότι η Κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να φέρει νέο εκλογικό νόμο μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2021, τονίζοντας ότι αυτός θα λύσει τα προβλήματα κυβερνησιμότητας στους Δήμους.

Λάζαρος Κυρίζογλου- «Σύγχρονοι Ισχυροί Δήμοι»:  Είμαστε στο μείον 214 εκατ. ευρώ, στον κρατικό προϋπολογισμό του 2021

Διοικητική μεταρρύθμιση για εμάς τους αυτοδιοικητικούς είναι η πολυεπίπεδη μεταρρύθμιση και διακυβέρνηση.  Μεταρρύθμιση στο επίπεδο του κράτους, της Β’ βάθμιας Αυτοδιοίκησης  και μεταρρύθμιση στον Α’ βαθμό.  Α και Β βαθμός είναι  συνάλληλοι μεταξύ τους και δεν είναι κανείς υπάλληλος θεσμός του άλλου, είπε για μια ακόμη φορά, ο Λάζαρος Κυρίζογλου, α’ αντιπρόεδρος της ΚΕΔΕ, και δήμαρχος Αμπελοκήπων –Μενεμένης, στην τοποθέτησή του εκ μέρους των «Σύγχρονων Ισχυρών Δήμων», στη Συνεδριακή Διαδικασία της ΠΕΔ Πελοποννήσου, με αφορμή τη συζήτηση μετά τη δημοσίευση της έκθεσης της Επιτροπής Πισσαρίδη.

Επανέλαβε ότι και άλλες επιτροπές  στο παρελθόν «είχαν μονοσήμαντα επισημάνει την ανάγκη της περισσότερης αποκέντρωσης με περισσότερη Αυτοδιοίκηση, τη μεταφοράς αρμοδιοτήτων και πόρων στην Τ.Α γιατί έτσι είμαστε εγγύτερα στους πολίτες και κατ’ αυτόν τον τρόπο γίνεται καλύτερη η δημοκρατία».  

Ωστόσο , πρόσθεσε, «είδαμε κατά καιρούς στο παρελθόν θεσμικές παρεμβάσεις και εγχειρήματα  που  περιελάμβαναν θεσμικά «μερεμέτια» και τα βάφτιζαν κατά καιρούς  μεταρρυθμίσεις. Η ελληνική ΤΑ με τα συνέδριά της  με κορυφαίο αυτό του 2007 στην Κυλλήνη και μετά ακολούθησε το κοινό συνέδριο ΚΕΔΕ και ΕΝΠΕ, πάντοτε ήταν μπροστά από την κεντρική εξουσία στα ζητήματα της μεταρρύθμισης. Το κράτος είναι  αργό, κοστοβόρο, γραφειοκρατικό και συγκεντρωτικό. Γίνονται σήμερα θετικά βήματα και έγιναν προσπάθειες και στο παρελθόν. Δεν φτάσαμε όμως εκεί που πρέπει».

Αναφερόμενος στον κρατικό προϋπολογισμό του 2021, επεσήμανε ότι , «αν κανείς αθροίσει τους πόρους  της Αυτοδιοίκησης, το 2021 και το 2020, αφαιρέσει μέσα από εκεί το τι λαμβάνει η Β’ βάθμια Αυτοδιοίκηση,  είμαστε στο  μείον  214 εκατ. ευρώ, στον κρατικό προϋπολογισμό του 2021».

Στη συνέχεια χαρακτήρισε  σημαντικό  ότι  θέτουν οι αιρετοί  στο τραπέζι το αυτονόητο, ζητούν δηλαδή να λαμβάνονται αποφάσεις, θεσμικά πάντοτε, στον εγγύτερο βαθμό προς τους πολίτες. «Να επικρατήσει μια απλή λογική, ώστε να αποφασίζουν οι τοπικές κοινωνίες για το μέλλον τους».

Αναφορικά με το ζήτημα της αλλαγής του εκλογικού νόμου, που πρέπει να γίνει, επεσήμανε ότι από μόνο του το εκλογικό σύστημα δεν συνιστά διοικητική μεταρρύθμιση, διότι δεν σημαίνει και κατάκτηση των άλλων στόχων  της Τ.Α, όπως οι πόροι και οι αρμοδιότητες.

Ασκώντας μάλιστα κριτική εκ του αποτελέσματος, όπως είπε, για το εκλογικό σύστημα με το οποίο  έγιναν οι τελευταίες εκλογές, ανέφερε ότι   σε 231 δήμους,  δεν έχει τη δυνατότητα της αυτοδυναμίας η παράταξη που εξέλεξε το δήμαρχο που ωστόσο ήταν με αυξημένη δημοκρατική λαϊκή νομιμοποίηση άνω του 50 εκλεγμένος με δύο γύρους. Χαρακτήρισε  «μυστήριο» το  εκλογικό σύστημα, «το οποίο δεν ήταν απλή αναλογική» και το  οποίο «οδήγησε σε ακυβερνησία πολλούς δήμους και θα παρέλυαν κυριολεκτικά   αν δεν γίνονταν οι θεσμικές παρεμβάσεις τις οποίες όλοι γνωρίζουμε».

Ο  Λ. Κυρίζογλου, έθεσε επίσης τη διεκδίκηση γενναίας  αύξησης της ΣΑΤΑ και των ΚΑΠ, τον επαναπατρισμό των πόρων των δήμων, όπως το τέλος βοσκής, τα πετρελαιοειδή κ.α.  Παράλληλα τόνισε ότι πρέπει να ξεκινήσει η συζήτηση για τα νέας γενιάς παρακρατηθέντα τους πόρους από το 2008, και μετά,  και να ακολουθηθεί μία ανάλογη τακτική, και πρακτική των παρακρατηθέντων  πριν από το 2008,που αποδόθηκαν σε 8 ετήσιες δόσεις.

Αναφορικά με τον τομέα της κοινωνικής πολιτικής των δήμων, ο  Λ. Κυρίζογλου αναφέρθηκε στο σημαντικό έργο τους, και πρόσθεσε ότι  οι δήμοι διεκδικούν και τα Κέντρα Υγείας να περιέλθουν στην Τ.Α. Το ίδιο όπως είπε, με αφορμή τη δίχρονη προσχολική εκπαίδευση, και τα νηπιαγωγεία.

«Διεκδικούμε και τα Κέντρα Υγείας να περιέλθουν στην Αυτοδιοίκηση και τέθηκε θέμα πολύ σοβαρό με τη δίχρονη υποχρεωτική φοίτηση.   Και τα νηπιαγωγεία ζητάμε να περιέλθουν, και να κάνει διαχείριση  αυτού του μαθητικού δυναμικού ο δήμος .Φυσικά θέλουμε τα κτίρια  προκειμένου για τα κέντρα υγείας γιατί τα άλλα τα έχουμε ,  τους πόρους, τους ίδιους που ξοδεύει το κράτος την ίδια βαθμολογική εξέλιξη, αλλά δεν μπορεί ο δήμος να μην έχει αυτή την αρμοδιότητα»,όπως είπε και κατέληξε:

«Τελος, επειδή γίνεται πολύς λόγος για μια  δίκαιη ανάπτυξη θα έλεγα ότι πρέπει να δούμε μια  ορθολογική ανάπτυξη. Ποια είναι αυτή;  Αυτή που οδηγεί στον ευρωπαϊκό μέσο όρο από τον οποίο η ελληνική Τ. Α αποκλίνει αντί να συγκλίνει. Εκείνη η ανάπτυξη που οδηγεί σε κοινό αυτοδιοικητικό βηματισμό, εκσυγχρονισμού ανάπτυξη και προόδου  για το σύνολο των δήμων. Γίνεται αυτό σήμερα; Ιδού πεδίο δόξης λαμπρό να βαδίσουμε ταυτόχρονα σύγχρονα και να αναπτυχθούμε ισόρροπα όλοι οι δήμοι της χώρας».


Απόστολος Καλογιάννης «Προοδευτική Αυτοδιοικητική Συνεργασία»: Πολλοί δήμοι βρίσκονται στο κόκκινο, ενώ το δεύτερο ισχυρό κύμα Covid, τους βάζει στην ανάγκη για νέα έξοδα

«Στυλοβάτης όλης αυτής της προσπάθειας της πολυεπίπεδης διακυβέρνησης, των αρμοδιοτήτων παλιότερων ή νέων είναι τα οικονομικά μας», επεσήμανε  ο Απόστολος Καλογιάννης δήμαρχος Λαρισαίων εκ μέρους της  «Προοδευτικής Αυτοδιοικητικής Συνεργασίας» στην εισήγησή του στη συνεδριακή διαδικασία της ΠΕΔ Πελοποννήσου.

Στάθηκε στο γεγονός ότι τα οικονομικά με βάση τον νόμο Καλλικράτη, έχουν πολύ συγκεκριμένες παραμέτρους,  (20%  του εισοδήματος φυσικών προσώπων, 12 % του ΦΠΑ, 50% του φόρου Ακίνητης Περιουσίας), οι οποίες δεν υλοποιήθηκαν, όπως είπε, και πρόσθεσε : « Έτσι  δημιουργήθηκε και δημιουργείται η γενιά των παρακρατηθέντων. Άρα έχουμε το πρώτο δεδομένο, ότι η  Αυτοδιοικηση ακουμπάει σε ένα πλαίσιο  το οποίο  δεν υλοποιήθηκε μέχρι σήμερα, παρά τις προσπάθειες που  μπορεί να έχουν κάνει οι κυβερνήσεις όπως και η σημερινή να τροφοδοτήσουν με καλύτερα οικονομικά την Τ.Α. Ασκούμε αρμοδιότητες οι οποίες πίσω τους έχουν λειψά οικονομικά. Και αυτό το βλέπουμε καθημερινά. Το βλέπουμε βεβαίως και από το γεγονός  ότι τον Ιούνιο μήνα όταν με ομόφωνη απόφαση της ΚΕΔΕ λέγαμε ότι χρειαζόμαστε δύο ΚΑΠ, για να καλύψουμε απώλειες Covid, λόγω υποεισπραξιμότητας της προηγούμενης περιόδου, δεν τα έχουμε πάρει  αυτά, και είναι γνωστό ότι πολλοί δήμοι βρίσκονται στο κόκκινο. Και μάλιστα δεν τα έχουμε πάρει χωρίς τότε να υπολογίζουμε ότι θα υπάρξει ένα δεύτερο  ισχυρό κύμα του Covid, και άρα νέα έξοδα τα οποία βάζουν τους δήμους στην  ανάγκη να διαθέσουν πόρους».

Μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο συζητάται η αναμόρφωση της κατανομής των ΚΑΠ. Δεν είναι να συζητάμε για αναμόρφωση των ΚΑΠ, τη στιγμή που αυτό  είναι αναμόρφωση της φτώχειας μας.  Αν εξασφαλίζαμε εκείνα τα οικονομικά με τα οποία  θα μπορούσαμε να ασκήσουμε τις αρμοδιότητες μας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τότε ναι να συζητήσουμε και  την αναμόρφωση της κατανομής των ΚΑΠ. Αυτό σήμερα δεν υπάρχει και θέλει μεγάλη προσοχή.

Αναφορικά με τον προϋπολογισμό του 2021,  είπε ότι επιβεβαιώνει   τη  μείωση  των  τουλάχιστον 200 εκατ. ευρώ από τους ΚΑΠ ενώ με την ταυτόχρονη μείωση του ΠΔΕ, για μια ακόμη φορά οδηγούν στην υποχρηματοδότηση της Αυτοδιοίκησης.

Έθεσε επίσης  και το ζήτημα  των αδήλωτων τετραγωνικών, χαρακτηρίζοντας άδικο τον τρόπο συνολικά και για το σύστημα  και για τους πολίτες

« Όταν συζητάμε και λέμε βάζουμε στόχους σε ότι αφορά την ευρωπαϊκή προοπτική  και της δικής μας αυτοδιοίκησης και της σύγκλισης με τον ευρωπαϊκό τομέα, πως είναι δυνατόν να διαμορφώνεις τέτοιου είδους επιπλέον και πολύ σοβαρές σοβαρές φορολογίες, όπως είναι η φορολογία των τετραγωνικών, όταν όλη η Ευρώπη εφαρμόζει το σύστημα ο «ρυπαίνων πληρώνει»;   Και μάλιστα συζητούν αυτή τη διάσταση μια  στιγμή που είναι σε διαβούλευση το νέο σχέδιο για την ανακύκλωση που βάζει τους εξαιρετικά υψηλούς στόχους. Εμείς παραμένουμε  λοιπόν σε ένα αναχρονιστικό σύστημα που έχει σχέση με την επιβάρυνση των τμ. Και που βάζει   στην μπάντα όλα τα περιβαλλοντικά στοιχεία που έχουν σχέση με την ανακύκλωση και την προσπάθεια ακόμη και αυτός που έχει μεγάλο σπίτι  να παράγει λιγότερα απορρίμματα. … Είναι μια διάσταση που οφείλουμε να  την προσεγγίσουμε  και να αντιληφθούμε ότι οι τρόποι  που χρησιμοποιεί η πολιτεία για να αναπληρώσει εν τέλει τα χαμένα μας οικονομικά  ή την υποχρηματοδότηση δεν είναι και η πιο δίκαιη τελικά για τους πολίτες.

Ο Α. Καλογιάννης ολοκλήρωσε την τοποθέτησή του με την έκθεση Πισσαρίδη.

«Σε ότι αφορά  τα οικονομικά  για τις νέες αρμοδιότητες έχει ένα απόλυτο σκοτάδι. Το λιγότερο κράτος και μεταφορά  των αρμοδιοτήτων και πόρων στην αυτοδιοίκηση δεν λέει δα και πολλά. Όταν λες ότι ο ΕΝΦΙΑ θα πάει στην Αυτοδιοίκηση το πρώτο ερώτημα που υπάρχει είναι  τα 2,5 δις του ΕΝΦΙΑ είναι ικανά να σηκώσουν πέρα τις αρμοδιότητες με τον τρόπο που τις ασκούμε σήμερα  και αυτές που η κυβέρνηση λέει ότι πρέπει να πάρουμε; Υπάρχουν τεράστια ερωτηματικά.

Αν δεν αποσαφηνιστεί με απόλυτη ακρίβεια το τι χρήματα για να ασκήσουμε τις μέχρι τώρα αρμοδιότητες  και τι χρειαζόμαστε για ενδεχόμενες νέες δεν μπορούμε να προχωρήσουμε  παραπέρα. Νομίζω ότι θα  βρεθούμε πάλι στο ίδιο ζοφερό περιβάλλον .

Διότι στην έκθεση Πισσαρίδη δεν αναφέρεται πουθενά ότι μπορεί ταυτόχρονα με τη  μεταφορά του ΕΝΦΙΑ να  υπάρχουν σταθερές κρατικές επιχορηγήσει ς όπως ΚΑΠ ή μέρος των ΚΑΠ ή κάτι άλλο το οποίο θα διασφαλίζει  τη βιωσιμότητα της αυτοδιοίκησης. Αυτά είναι τεράστια ζητήματα που έχουμε  μπροστά μας,  Είμαστε μακριά από την ευρωπαϊκή αυτοδιοίκηση τα  βήματα είναι μικρά και λειψά».


Γιώργος Ιωακειμίδης –Νέα Αυτοδιοίκηση: Το «βασανίζομαι» είναι το ρήμα που εκφράζει το σύνολο των αυτοδιοικητικών καθώς το τεράστιο πρόβλημα είναι η έλλειψη χρημάτων

Αυτή την εποχή του κορονοϊού το «βασανίζομαι» είναι το ρήμα που εκφράζει τους σύνολο των αυτοδιοικητικών,  και πιο πολύ τους νέους δημάρχους, καθώς το τεράστιο πρόβλημα είναι η έλλειψη χρημάτων, τόνισε ο Γ. Ιωακειμίδης, εκπρόσωπος της «Νέας Αυτοδιοίκησης».

«΄Αρα λοιπόν, συμπλήρωσε,  η παράκληση, η  απαίτηση, προς το υπουργείο  Εσωτερικών είναι  λεφτά, περισσότερα λεφτά, αν θέλουμε να σταθεί στα πόδια της η Αυτοδιοίκηση. Τα 200 εκ. πραγματικά είναι μια ανάσα, όμως δεν φτάνουν, δεν θα φτάσουν για τους επόμενους μήνες  και θα πρέπει τα κενά που έχουμε στην Αυτοδιοίκηση να απαντηθούν».

Ο κ. Ιωακειμίδης σημείωσε ότι αντιλαμβάνεται  τη μεγάλη δυσκολία που υπάρχει με το υπουργείο Οικονομικών να δώσει χρήματα στην Αυτοδιοίκηση,  «αλλά πρέπει να καταλάβουν ότι στα δισεκατομμύρια που ακούω ότι θα δοθούν για να κρατηθεί η χώρα στα πόδια της το να παίρνει η Αυτοδιοίκηση όλα και όλα 200 εκ. είναι ένα πάρα πολύ μικρό ποσό».

Σε ότι αφορά τη συζήτηση για το νέο θεσμικό πλαίσιο ο κ. Ιωακειμίδης είπε ότι ουσιαστικά δεν έχει ακόμη ξεκινήσει, «θα την ξεκινήσουμε όταν δούμε  την πρόταση του υπουργείου. Τώρα λέει ο καθένας τη θέση του, ακούμε τις προθέσεις του υπουργείου, όταν όμως έχουμε ένα κείμενο τότε θα μπορέσει αυτή η κουβέντα να γίνει ουσιαστική».

Σημείωσε ότι στο επίκεντρο της κουβέντας είναι οι θεσμικές αλλαγές που γίνουν στην Αυτοδιοίκηση, και που  είναι πολύ σημαντικές για την ίδια  και σε ό,τι έχει να κάνει με την  αποκεντρωμένη διοίκηση και σε ό,τι έχει να κάνει με την εκλεγμένη περιφερειακή Αυτοδιοίκηση.

«Η αποκεντρωμένη το έχουμε πει , πραγματικά είναι τεράστιος ανασταλτικός παράγοντας για την καθημερινή μας λειτουργία, δεν μπορούμε να «περπατήσουμε»,  και αυτό δεν είναι απόρροια αυτής της κυβέρνησης είναι απόρροια πολλών χρόνων, ας λυθεί στο συντομότερο δυνατό» είπε και συμπλήρωσε ότι και οι σχέσεις  με την Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση, είναι πολύ μεγάλο θέμα.

«Μακάρι, είπε, οι πόροι να μπορούσαν να έρθουν  σε μας, έχω την εντύπωση όμως ότι  έτσι όπως μοιράστηκε το ΕΣΠΑ , δόθηκε στους περιφερειάρχες. Μακάρι να βρεθεί ένας άλλος τρόπος»

Για το πρόγραμμα Αντώνης Τρίτσης σημείωσε ότι είναι πάρα πολύ θετικό πρόγραμμα και ότι είναι ένας άλλος τρόπος που έρχονται τα χρήματα στους δήμους.

«Όμως, συμπλήρωσε, και δω βλέπουμε τις «ταξικές», που εδώ είναι πληθυσμιακές διαφορές ανάμεσα στους δήμους. Είμαστε τέλος Νοεμβρίου και έχουν κατατεθεί ελάχιστες προτάσεις , γιατί οι δήμοι αδυνατούν να κάνουν μελέτες, γιατί δεν έχουν ανθρώπους να κάνουν δουλειά, γιατί δεν έχουν λεφτά να τις δώσουν έξω, γιατί δεν μπορούν να ανταποκριθούν όταν τους δίνονται λεφτά, δεν μπορούν να τα πάρουν τα λεφτά που τους δίνει το πρόγραμμα».

Η ΕΕΤΑΑ, είπε, θα κάνει ένα γραφείο στήριξης των δήμων, αλλά «δεν ξέρω πόσο αποτελεσματικό θα είναι. Σημασία έχει μέσα στη θητεία αυτή οι δήμοι να αντλήσουμε τα λεφτά που μας δίνει ο Τρίτσης, ώστε να μπορέσουμε να έχουμε ένα θετικό αποτέλεσμα».


Νίκος Σακούτης –  Συντονισμός Αιρετών: Η Έκθεση Πισσαρίδη θα επηρεάσει  προς το χειρότερο την Τοπική Αυτοδοίκηση

Εκτενή αναφορά στις προβλέψεις της Έκθεσης Πισσαρίδη  και ειδικότερα στις προβλέψεις για την Αυτοδιοίκηση έκανε ο Νίκος Σακούτης, εκπρόσωπος του «Συντονισμού Αιρετών» κατά την ομιλία του στην συνεδριακή διάσκεψη της ΚΕΔΕ με την ΠΕΔ Πελοποννήσου.

Ο κ. Σακούτης σημείωσε ότι η Έκθεση θα επηρεάσει και τα δεδομένα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης καθώς και ότι πρόκειται για ένα νέο νεοφιλελεύθερο μανιφέστο, το οποίο δυστυχώς θα επηρεάσει αρνητικά τις εργασιακές σχέσεις, το ασφαλιστικό.,

«Όλη η λογική είναι  η αναδιάρθρωση της αγοράς σε βάρος των εργαζομένων, με την εφαρμογή ελαστικών μορφών εργασίας, τη διάλυση του δημόσιου συστήματος ασφάλισης και αύξηση της παραγωγικότητας της εργασίας με αποδιάρθωση των εργασιακών σχέσεων» ανέφερε ο κ. Σακούτης.

 Σε ότι αφορά την Αυτοδιοίκηση, ο κ. Σακούτης ανέφερε τα εξής:

«Σε ότι αφορά την Αυτοδιοίκηση, με δύο βασικά ζητήματα ασχολείται, τα σχολεία και τον ΕΝΦΙΑ.

Λέει η έκθεση: «Οι επικαλύψεις αρμοδιοτήτων μεταξύ κεντρικής διοίκησης και τοπικής αυτοδιοίκησης πρέπει να αντιμετωπιστούν με το να υπάρχει καλύτερη διάκριση μεταξύ αρμοδιοτήτων, και καλύτερη αντιστοιχία μεταξύ αρμοδιοτήτων και πόρων».

 Σωστό, ποιος διαφωνεί σε αυτό.

Και συνεχίζει:  «Για παράδειγμα, αντί η πλήρωση των θέσεων σε ένα σχολείο να αποφασίζεται από το Υπουργείο Παιδείας, η συντήρηση των κτηρίων από τους δήμους, οι πόροι για βασικές λειτουργικές δαπάνες από το Υπουργείο Εσωτερικών, και η αγορά ηλεκτρονικών υπολογιστών από την ΚΤΥΠ, θα μπορούσαν να δοθούν είτε όλες οι αρμοδιότητες στους δήμους, είτε όλες στο Υπουργείο Παιδείας. Με τον τρόπο αυτό, οι ευθύνες για την προβληματική λειτουργία ενός σχολείου δεν θα διαχέονταν…Για παράδειγμα, οι δήμοι ή οι περιφέρειες θα μπορούν να έχουν τη συνολική ευθύνη για τη διαχείριση των σχολείων που βρίσκονται στην επικράτειά τους, συμπεριλαμβανομένης και της πλήρωσης των θέσεων σε αυτά, όπως αναφέρεται στην Ενότητα 4.3.»

 Δηλαδή το πρόβλημα είναι αν θα μεταφερθούν όλες οι αρμοδιότητες για τα σχολεία στους δήμους ή τις περιφέρειες; Αυτό είναι το πρόβλημα, και όχι η αποσαφήνιση και στήριξη των υπαρχουσών αρμοδιοτήτων;

Δεύτερο σημείο:

Λέει: «Με την ίδια λογική, οι πόροι που παρέχονται σε ένα δήμο ή μια περιφέρεια από την κεντρική διοίκηση θα πρέπει να αντιστοιχούν καλύτερα στις αρμοδιότητες και να καθορίζονται από μια διαφανή διαδικασία.

 Για παράδειγμα, οι πόροι που θα λαμβάνει ένας δήμος από την κεντρική
διοίκηση θα μπορεί να καθορίζονται από ένα μαθηματικό τύπο που λαμβάνει υπόψη παραμέτρους όπως ο πληθυσμός και το εισόδημα. Εναλλακτικά, ο δήμος θα μπορεί να λαμβάνει ένα σταθερό ποσοστό των εσόδων από τη φορολογία των ακινήτων που βρίσκονται στην επικράτειά του. Αυτό θα  βελτιώσει την χρηστή διαχείριση, καθώς ο δήμος δεν θα μπορεί να επιρρίψει εύκολα ευθύνες στην κεντρική διοίκηση για ελλιπή χρηματοδότηση και δεν θα μπορεί να ζητάει περισσότερους πόρους  από την κεντρική διοίκηση αν δεν διαχειρίζεται καλά αυτούς που λαμβάνει. Θα είναι επίσης
ευκολότερο να συγκριθούν διαφορετικοί δήμοι ως προς την αποτελεσματικότητα τους. Αντίστοιχες παρατηρήσεις ισχύουν για τις περιφέρειες».

Δηλαδή σήμερα γίνεται από τους δήμους μια εύκολη μετάθεση ευθυνών στην κεντρική διοίκηση; Δεν είναι θέμα να εφαρμοστεί ο νόμος από το 2010, που οι τότε υπουργοί μας λέγανε ότι  δεν μπορούν να λειτουργήσουν οι δήμοι με λιγότερα από 3,7 δις ευρώ και σήμερα λειτουργούν με τα μισά;

Αυτό που λέει η έκθεση είναι ότι οι δήμοι είναι παράλογοι και ότι θα πρέπει να συγκριθούν διαφορετικοί δήμοι ως προς την αποτελεσματικότητά τους, νάχουμε δηλαδή το μοντέλο των αμερικάνικων δήμων και της λογικής που υπάρχει  σε ακραίες νεοφιλελεύθερες καπιταλιστικές λογικές όπως είναι των Ηνωμένων Πολιτειών; Το πρόβλημα είναι αν θα μεταφερθεί ο ΕΝΦΙΑ; Δεν  υπάρχει αυτή τη στιγμή σταθερό ποσοστό όσον αφορά και τον  ΕΝΦΙΑ στους ΚΑΠ; Που υπάρχει που αποδίδεται αυτό το ποσοστό;

Και τέλος πάντων έχουμε πάρει πλήρη γεύση και από τον κρατικό προϋπολογισμό, όταν βλέπουμε φέτος μείωση των μεταβιβάσεων των πόρων, από 2, 962 εκ. στα 2,764 εκ. ευρώ και επιπλέον αύξηση των ίδιων πόρων. Αυτή η λογική λοιπόν που βλέπουμε στην έκθεση Πισσαρίδη μεταφέρεται και στον σημερινό κρατικό προϋπολογισμό.
 Αυτή η λογική φαίνεται πως θα επικρατήσει και στα επόμενα χρόνια, μιας και ο υπουργός μας είπε προχθές ότι δεν μπορεί να υπάρξει, και το δημοσιονομικό περιβάλλον δεν μπορεί να δώσει δυνατότητα για να υπάρξει αύξηση των ΚΑΠ».

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

Ετικέτες

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

Ρεπορτάζ 23 Απριλίου, 2024
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Ρέθυμνο: Υπογειοποίηση του δικτύου της ΔΕΔΔΗΕ στο ιστορικό κέντρο του οικισμού Ατσιποπούλου

Τη σύμβαση κατασκευής της υπογειοποίησης του δικτύου της ΔΕΔΔΗΕ ΑΕ στο ιστορικό κέντρο του οικισμού…

Ρεπορτάζ 23 Απριλίου, 2024
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Εταίροι από 44 ευρωπαϊκές χώρες στη Σητεία στα πλαίσια του Region 4Climate

Εκπροσώπους από 44 χώρες της Ευρώπης, υποδέχθηκε σήμερα ο Δήμος Σητείας, ως εταίρος του ευρωπαϊκού…

Ρεπορτάζ 23 Απριλίου, 2024
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Σητεία: Σε πλήρη λειτουργία το σύστημα τηλεμετρικών σταθμών προειδοποίησης πλημμυρικών φαινομένων

Στη διάθεση του δημότη, σε πλήρη λειτουργία πλέον, είναι το σύστημα παρακολούθησης των τριών σταθμών…