Άρθρο Localit 19 Νοεμβρίου, 2020

4η συνεδρική διάσκεψη της ΚΕΔΕ με την ΠΕΔ Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης

Ολοκληρώθηκε η 4η Συνεδριακή Διάσκεψη της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας με ψηφιακό «οικοδεσπότη» την Περιφερειακή Ένωση Δήμων Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης. Στην υβριδική, μέσω τηλεδιάσκεψης, Συνδιάσκεψη συμμετείχαν 50 μέλη της Γενικής Συνέλευσης, Δημάρχων, αιρετών και στελεχών της ΠΕΔ Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης.

Τα ζητήματα της ανάπτυξης και η ανάγκη να έχει ουσιαστικό ρόλο η Αυτοδιοίκηση Α’ Βαθμού στο σχεδιασμό και διαχείριση όλων των αναπτυξιακών προγραμμάτων, βρέθηκαν στο επίκεντρο της τοποθέτησης του προέδρου της ΚΕΔΕ Δ. Παπαστεργίου.

Σήμερα η τέταρτη στη σειρά διαδικτυακή συνάντηση, που ξεκινά στις 10 το πρωί, πραγματοποιείται με την ΠΕΔ Ανατολικής Μακεδονίας  Θράκης .

Αύριο  Παρασκευή οι τηλεδιασκέψεις συνεχίζονται με τις ΠΕΔ Δυτικής Ελλάδας και Ιονίων Νήσων, ενώ τις επόμενες ημέρες και έως 11 Δεκεμβρίου θα πραγματοποιηθούν οι υπόλοιπες πέντε διαδικτυακές συναντήσεις.


Αναλυτικά το πρόγραμμα των εργασιών της τηλεδιάσκεψης:


Οι εισηγήσεις των Επιτροπών στο https://kede.gr/eisigiseis-synedriakon-diadikasion-me-ped-kritis-5-11-20/


Δ. Παπαστεργίου: Δεν μπορεί να υπάρξει σύγχρονη Αυτοδιοίκηση, χωρίς  «εργαλεία» διοίκησης, ξεκάθαρες αρμοδιότητες και επαρκείς πόρους

Ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ Δημήτρης Παπαστεργίου στην εισήγησή του υπογράμμισε την ανάγκη για εγρήγορση όλων των Δήμων στις δύσκολες συνθήκες της πανδημίας, ταυτόχρονα με την απαίτηση  για επιτάχυνση των διαδικασιών που θα αναδεικνύουν την Τοπική Αυτοδιοίκηση ως βασικό εργαλείο για την αναπτυξιακή επανεκκίνηση της χώρας.

Επισήμανε ότι τα αναπτυξιακά, είναι από τα σημαντικότερα θέματα προς συζήτηση κατά τη διαδικασία των συνεδριακών διασκέψεων.
Τόνισε πως «μέχρι σήμερα το ΕΣΠΑ δομήθηκε χωρίς τη συμμετοχή της Δήμων, με διακοσμητικό ρόλο στις επιτροπές παρακολούθησης και χωρίς δυνατότητα διατύπωσης ουσιαστικής άποψης στο σχεδιασμό και υλοποίηση. Αυτό πρέπει να αλλάξει στο νέο ΕΣΠΑ και να υπάρξει διακριτός ρόλος, τόσο στον στόχο πολιτικής 5 όσο και στα έργα για τη Βιώσιμη Αστική Ανάπτυξη. Είναι σημαντικό ότι οι Δήμοι έχουν ρόλο στο πρόγραμμα «Αντ. Τρίτσης», ενώ όσον αφορά στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, όταν χρησιμοποιείται για έργα περιφερειακού ή υπερτοπικού χαρακτήρα, τον πρώτο λόγο πρέπει να έχουν οι Περιφέρειες, αλλά όταν χρηματοδοτεί τοπικού χαρακτήρα έργα (γήπεδα, πλατείες, τοπικό οδικό δίκτυο), τα χρήματα πρέπει να τα διαχειρίζονται απευθείας οι Δήμοι, χωρίς διαμεσολαβητές».

Επίσης, έχει γίνει μια σημαντική δουλειά όσον αφορά την επεξεργασία προτάσεων για το Ταμείο Ανάκαμψης, μέσα στο καλοκαίρι και τηρώντας αυστηρά ως ΚΕΔΕ τις διαδικασίες και τα χρονοδιαγράμματα που μας τέθηκαν. Έχουμε προτείνει συγκεκριμένες οριζόντιες δράσεις, οι οποίες αξιολογούνται θετικά.

Δεν θα αφήσουμε κανένα Δήμο, εκτός του προγράμματος «Αντ. Τρίτσης» Ο Πρόεδρος της ΚΕΔΕ αναφέρθηκε στις συζητήσεις που γίνονται με την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΣ και τη Διαχειριστική Αρχή του «Αντ. Τρίτσης», για να καταλήξουμε σε ένα πολύ πιο ευέλικτο και δίκαιο τρόπο ώστε όλοι οι Δήμοι, μικροί  και μεγάλοι, έχοντες ή όχι τεχνική βοήθεια, να έχουν πρόσβαση στους πόρους των 2,5 δις ευρώ του προγράμματος. Στο πλαίσιο αυτό, όπως ανακοίνωσε χθες και ο Υπ. Εσωτερικών Τάκης Θεοδωρικάκος, θα υπάρξει και δεύτερο κύκλος υποβολών από την 1η Ιανουαρίου 2021. Ο προβληματισμός που θέσαμε, είναι σχετικά με την ανάγκη ύπαρξης πλαφόν έργων ανά Δήμο, ώστε να μην εξαντληθούν οι πόροι και μείνουν εκτός χρηματοδότησης έργα μικρών Δήμων, που δεν διαθέτουν επαρκή τεχνική βοήθεια για να υποβάλλουν τις προτάσεις τους.  Ήδη τρέχει η προκήρυξη της ΕΕΤΑΑ για την πρόσληψη 50 μηχανικών που θα συνδράμουν τους Δήμους, όμως

Βασίλης Μαυρίδης, πρόεδρος ΠΕΔ Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης: Δεν χρειαζόμαστε συρραφή τροπολογιών αλλά μια ισχυρή μεταρρύθμιση για μια νέα Ελλάδα

Δε χρειαζόμαστε μία ακόμη συρραφή τροπολογιών που θα βαφτιστεί μεταρρύθμιση αλλά για μια ισχυρή μεταρρύθμιση για μια νέα Ελλάδα, τόνισε ο πρόεδρος της ΠΕΔ Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης και δήμαρχος Ορεστιάδας Βασίλης Μαυρίδης, μιλώντας στη συνεδριακή διάσκεψη της ΚΕΔΕ με την ΠΕΔ Αν. Μακεδονίας και Θράκης.

Ο κ. Μαυρίδης σημείωσε ότι η καλή συνεργασία με το υπουργείο Εσωτερικών προοιωνίζει ότι η κυβέρνηση θα προχωρήσει σε μια ουσιαστική μεταρρύθμιση.

Αναφερόμενος στα κύρια σημεία μετάβασης στη νέα πραγματικότητα στις σχέσεις κράτους – αυτοδιοίκησης – πολίτη ο κ. Μαυρίδης  είπε ότι αυτή περιλαμβάνει  τους εξής άξονες:

Την αποκέντρωση, τις αρμοδιότητες και την πολυεπίπεδη διακυβέρνηση: Βασική προϋπόθεση μετάβασης σε ένα νέο αποκεντρωμένο και παράλληλα παραγωγικό μοντέλο διοίκησης είναι μια νέα οριοθέτηση των αρμοδιοτήτων ανάμεσα στο Κράτος, τις Περιφέρειες και τους Δήμους, με μετακύλιση πολιτικών και διαχειριστικών ρόλων από το κράτος προς την αυτοδιοίκηση και παράλληλα το ξεκαθάρισμα όλων των συντρεχουσών αρμοδιοτήτων ανάμεσα στα τρία επίπεδα διοίκησης.

Τον αναπτυξιακό προγραμματισμό  μεταξύ κράτους και δύο βαθμίδων Αυτοδιοίκησης: Είναι κάτι παραπάνω από προφανές, σημείωσε,  ότι μετά από 35 χρόνια, έχουμε μια διαφορετική αυτοδιοίκηση που πλέον βάσιμα διεκδικεί έναν πολύ πιο ενεργό ρόλο στον αναπτυξιακό προγραμματισμό και επομένως επιτακτικά πλέον ανακύπτει η ανάγκη επικαιροποίησης του θεσμικού πλαισίου. Σε καμιά περίπτωση σήμερα δεν μπορούμε να συζητάμε για την ανάπτυξη και την παραγωγική αναγέννηση της χώρας, χωρίς την θεσμική κατοχύρωση της συμμετοχής της αυτοδιοίκησης στην κατεύθυνση αυτή.

Πρότεινε δε τα συναρμόδια υπουργεία σε συνεργασία με ΕΝΠΕ και ΚΕΔΕ να διαμορφώσουν ένα νέο, σύγχρονο πλαίσιο συνέργειας των τριών επιπέδων διοίκησης στον αναπτυξιακό προγραμματισμό σε κεντρικό – περιφερειακό – τοπικό επίπεδο. Παράλληλα, η θεσμοθέτηση συλλογικών οργάνων περιφερειακής ανάπτυξης σε περιφερειακό και εθνικό επίπεδο, θα συμβάλλει τόσο στον προγραμματισμό, όσο και στην υλοποίηση δημόσιων πολιτικών στα τρία επίπεδα.  

Τη μετάβαση από την οικονομική επιχορήγηση στην οικονομική αυτοτέλεια της Τοπικής Αυτοιδιοίκησης , σημειώνοντας ότι «έχουμε πολύ δρόμο να διανύσουμε προκειμένου οι Δήμοι της πατρίδας μας να αποκτήσουν την οικονομική τους αυτοδυναμία που αποτελεί θεμελιώδη προϋπόθεση πολιτικής και διοικητικής αυτοτέλειας. Παράλληλα, μέσα από ένα σύστημα κατανομής της κρατικής χρηματοδότησης (ΚΑΠ), στο οποίο κυριαρχεί το πληθυσμιακό κριτήριο, δημιουργούνται στρεβλώσεις και αδικίες που πλήττουν κυρίως τους μεσαίους, μικρούς και μειονεκτικούς Δήμους».

Πρότεινε  τη θέσπιση μετρήσιμων και αντικειμενικών κριτηρίων κατανομής των κρατικών επιχορηγήσεων είτε αφορούν λειτουργικούς είτε επενδυτικούς σκοπούς. Επίσης τη σταδιακή φορολογική αποκέντρωση, με δυο όμως βασικές προϋποθέσεις: α) Θέσπιση αναδιανεμητικού μηχανισμού για την εξισορρόπηση ανάμεσα σε πλούσιους και φτωχούς Δήμους και β) Εξασφάλιση της στελέχωσης του συνόλου των Δήμων με το αναγκαίο στελεχιακό δυναμικό για την υποστήριξη της φορολογικής αποκέντρωσης.

Την αξιοποίηση των ψηφιακών εργαλείων και της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης: «Για τη διοικητική μεταρρύθμιση και την πολυεπίπεδη διακυβέρνηση, η αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών αποτελεί κρίσιμο συστατικό στοιχείο αυτής της διοικητικής και λειτουργικής μεταρρύθμισης της δημόσιας διοίκησης, με στόχο την εσωτερική αναδιοργάνωση όλων ανεξαιρέτως των ΟΤΑ, τη συστημική συνεργασία τους με τα άλλα επίπεδα της δημόσιας διοίκησης και τη βελτίωση των υπηρεσιών στους πολίτες.Επιπρόσθετα θα συμβάλει στη δημιουργία προϋποθέσεων τοπικής ανάπτυξης, για την ενίσχυση των τοπικών οικονομιών και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων καθώς και τη δημιουργία θέσεων εργασίας» σημείωσε ο κ. Μαυρίδης και πρότεινε:  Η λειτουργία  στα επόμενα χρόνια ψηφιακών δήμων και έξυπνων πόλεων να επιτευχθεί χωρίς αποκλεισμούς και υστερήσεις, για το σύνολο των ΟΤΑ της χώρας και οι σχεδιαζόμενες βασικές υποδομές πχ. δίκτυα 5G,να ληφθεί μέριμνα, ώστε να καλύψουν επαρκώς ορεινές,ακριτικές και νησιώτικες περιοχές.

Την αγροτική ανάπτυξη, με βασική προϋπόθεση το ξεκαθάρισμα των αρμοδιοτήτων μεταξύ δήμων και περιφερειών, καθώς σήμερα οι δήμοι ασκούν συντρέχουσες με τις περιφέρειες αρμοδιότητες, χωρίς όμως να έχουν στελεχωμένες υπηρεσίες, όπως έχουν οι περιφέρειες.

Σε ότι αφορά στο πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης» ο κ. Μαυρίδης σημείωσε ότι απαραίτητη προϋπόθεση για επίτευξη των στόχων  του προγράμματος και την απρόσκοπτη πρόσβαση σε αυτό όλων των δήμων της χώρας, αποτελεί η πρόβλεψη ανώτατου ορίου (πλαφόν) ανά Δήμο. Επιπλέον, θα πρέπει με κάθε τρόπο να επιλυθεί το ζήτημα της Τεχνικής Υποστήριξης των Δήμων και ιδιαίτερα των αδύναμων, όχι μόνο για τη συμμετοχή στο συγκεκριμένο πρόγραμμα, αλλά γενικότερα για τη συμμετοχή τους σε προγράμματα και την υλοποίηση των έργων τους.

Σε ότι αφορά την περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης  ο πρόεδρος της ΠΕΔ  υπογράμμισε είναι είναι από τις φτωχότερες περιφέρειες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ταυτόχρονα η κοινωνία της περιφέρειάς δέχεται τις επιπτώσεις λόγω του μεταναστευτικού ζητήματος και της εξέλιξης των σχέσεων με την γείτονα χώρα. Η τρέχουσα υγειονομική κρίση ήλθε να προσθέσει προβλήματα. «Παρόλα αυτά, τόνισε ο κ. Μαυρίδης,  οι δήμοι στην ΑΜ-Θ είναι στη πρώτη γραμμή για την στήριξη της κοινωνίας. Οι επιπτώσεις της ύφεσης και το αποτύπωμά της στον παραγωγικό ιστό, με άμεση συνέπεια την φτωχοποίηση και μετανάστευση, δεν έχουν αποτιμηθεί ακόμη σε βάθος. Είναι αυτονόητο λοιπόν για μας να διεκδικούμε ιδιαίτερη πρόνοια για την περιφέρειά μας από το κεντρικό κράτος».

Στη κατεύθυνση αυτή η ΠΕΔ ΑΜ-Θ σε συνεργασία με τους δήμους ολοκληρώνει τις επόμενες μέρες ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο παρεμβάσεων για την κάλυψη βασικών αναγκών και την άμβλυνση των προβλημάτων στην Περιφέρεια ΑΜ-Θ με έμφαση στο τοπικό επίπεδο. Το Σχέδιο αυτό θα κατατεθεί και στην διακομματική Επιτροπή της Βουλής για την ανάπτυξη της Θράκης.


T. Θεοδωρικάκος: Μαζί, Κυβέρνηση και Αυτοδιοίκηση για ένα Κράτος πιο κοινωνικό και αποτελεσματικό – Η μάχη για τον κορονοϊό δεν τελειώνει σε δέκα μέρες

«Παρά τις τεράστιες δυσκολίες που φέρνει η πανδημία, εμείς προχωράμε τις μεταρρυθμίσεις που κάνουν το Κράτος πιο αποτελεσματικό και κοινωνικά ωφέλιμο για τους πολίτες και την οικονομία», τόνισε ο υπουργός Εσωτερικών, Τάκης Θεοδωρικάκος, κηρύσσοντας την έναρξη της συνεδριακής τηλεδιάσκεψης της ΚΕΔΕ με την ΠΕΔ Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.

Αναφερόμενος στις δυσμενείς συνθήκες, που έχει διαμορφώσει ο κορνοϊός, είπε πως επιβάλλουν ενότητα, πειθαρχία και αλληλεγγύη, ζητώντας, στη συνέχεια, από την Αυτοδιοίκηση να συνδράμει με όλες τις δυνάμεις της στην εφαρμογή των μέτρων που έχουν αποφασιστεί από την κυβέρνηση. «Στόχος όλων μας πρέπει να είναι να περιοριστούν, να μειωθούν στο ελάχιστο οι απώλειες ανθρώπινων ζωών. Αυτό μας δίνει ελπίδα και αισιοδοξία. Το να βγει η χώρα από αυτήν τη δοκιμασία με τις μικρότερες δυνατές απώλειες», είπε, χαρακτηριστικά, ο υπουργός.

Ο κ. Θεοδωρικάκος επισήμανε την ανάγκη να ενισχυθούν περαιτέρω οι κοινωνικές δομές των Δήμων, διότι όπως είπε: «πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι δεν τελειώνουμε τη μάχη με τον κορονοϊό σε δέκα ημέρες. Η μάχη αυτή θα τραβήξει πολλούς μήνες».

Υπενθύμισε τις ανακοινώσεις του Πρωθυπουργού για το εμβόλιο, που όλοι αναμένουν ότι θα είναι έτοιμο στις αρχές του έτους, αλλά, όπως σημείωσε, χρειάζεται σχέδιο και «οι πρωτοβουλίες στήριξης των επαγγελματιών, των εργαζομένων, των αδυνάμων πολιτών και της τρίτης ηλικίας θα πρέπει να συνεχιστούν, να πολλαπλασιαστούν, να ενταθούν, προκειμένου η Αυτοδιοίκηση να γίνει στην πράξη -ακόμη περισσότερο- ένας πυλώνας κοινωνικής συνοχής και αλληλεγγύης».

Ταυτόχρονα, υπενθύμισε πως το Υπουργείο Εσωτερικών στηρίζει την Τοπική Αυτοδιοίκηση, με επιπλέον 50 εκατ. ευρώ έκτακτη επιχορήγηση, προκειμένου, να καλυφθούν οι απώλειες από δημοτικά τέλη, που δεν πρέπει να πληρώνουν επαγγελματίες κι επιχειρήσεις των οποίων, λόγω των μέτρων, η λειτουργία βρίσκεται σε αναστολή.

Στο πλαίσιο της τηλεδιάσκεψης, ο κ. Θεοδωρικάκος επισήμανε πως το Υπουργείο Εσωτερικών συμβάλει στην ανάπτυξη της Περιφέρειας, με το Πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης».

Επισημαίνοντας, ιδιαίτερα, για την Ανατολική Μακεδονία και Θράκη: «Έχουμε, ήδη, εντάξει εννέα έργα, συνολικού ύψους 31 εκατ. ευρώ, τα οποία τρέχουν και δημιουργούν θέσεις εργασίας». Και είναι τα εξής:

Κατασκευή δικτύου ύδρευσης Δήμου Καβάλας – Ολοκλήρωση εσωτερικού δικτύου πόλης Καβάλας» (14.547.500 €)

Προμήθεια, εγκατάσταση και θέση σε λειτουργία συστήματος εξοπλισμού απομακρυσμένης αναγνώρισης μετρήσεων σε επιλεγμένες θέσεις του δικτύου ύδρευσης του Δήμου Καβάλας (3.000.000 €)

Βελτίωση τοπικού οδικού δικτύου Χώρας-Αλωνίων στο Δήμο Σαμοθράκης (713.000 €)

Κατασκευή δικτύων αποχέτευσης ομβρίων υδάτων στο Δήμο Παγγαίου (2.500.000 €)

Διευθέτηση υδατορεμάτων Δήμου Αβδήρων (2.449.366 €)

Συμπλήρωση δικτύου αποχέτευσης ομβρίων υδάτων Αλεξανδρούπολης  (2.500.000 €)

Έργα συμπλήρωσης δικτύων αποχέτευσης όμβριων υδάτων στην πόλη Ορεστιάδας (2.499.500 €)

Κατασκευή κτιρίου αιθουσών διδασκαλίας δημοτικού σχολείου Διομήδειας στο Δήμο Αβδήρων (1.490.881 €).


Θοδωρής Λιβάνιος, υφυπουργός Εσωτερικών : Δεν υπάρχει ανάπτυξη χωρίς ισχυρή Τοπική Αυτοδιοίκηση

«Θέλουμε, με τις δικές σας προτάσεις, να στηρίξουμε την ανεξαρτησία και την οικονομική αυτοτέλεια της Τοπικής Αυτοδιοίκησης» τόνισε ο Υφυπουργός Εσωτερικών, Θοδωρής Λιβάνιος μιλώντας στην Συνεδριακή Διάσκεψη.

Ανακοίνωσε ότι μετά την παρέμβαση και τα αιτήματα της ΚΕΔΕ ψηφίστηκε ο νόμος που ρυθμίζει την καταβολή των δόσεων των Δήμων προς το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων για το 2022, γεγονός που θα ανακουφίσει τα επιβαρυμένα λόγω της πανδημίας, οικονομικά των Δήμων.

Ο Κ. Λιβάνιος αναφέρθηκε στην ανάγκη ενίσχυσης του αυτοτελούς ρόλου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης μέσα από το νόμο για την Πολυεπίπεδη Διακυβέρνηση και τα εργαλεία που θα της δοθούν αλλά και την ανάγκη θεσμοθέτησης και ολοκλήρωσης του Ψηφιακού Μετασχηματισμού για μια πιο αποτελεσματική λειτουργία της Τ.Α.


Μ. Σταυριανουδάκης, γενικός γραμματέας ΥΠ.ΕΣ.: Ευκαιρία να αποδείξουμε για μια ακόμη φορά την αξιοπιστία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης

Ο Γ.Γ. του ΥΠ.ΕΣ. Μιχάλης Σταυριανουδάκης, τόνισε την ανάγκη ακόμη μεγαλύτερης συνεργασίας με την Τοπική Αυτοδιοίκηση για τον σχεδιασμό της επόμενης μέρας στο πλαίσιο της Πολυπεπίπεδης Διακυβέρνησης αλλά και το εξειδίκευσε στα κριτήρια κατανομής των ΚΑΠ.
Αναφερόμενος στο πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης» δήλωσε ότι ο ίδιος και το Υπουργείο θέλουν και οι 332 Δήμοι της χώρας να έχουν να είναι ισότιμοι για την ένταξη έργων στο νέο πρόγραμμα.

Τέλος ζήτησε ακόμη πιο λεπτομερή καταγραφή στο παρατηρητήριο ώστε να μπορούν οι Δήμοι να αποδεικνύουν την μείωση των εσόδων τους λόγω της πανδημίας και δήλωσε ότι «το Υπουργείο θα είναι πάντα έμπρακτα στο πλευρό των Δήμων και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης που με την αξιοπιστία της έχει σταθεί στις τοπικές κοινωνίες».

Λάζαρος Κυρίζογλου – «Σύγχρονοι Ισχυροί Δήμοι»: Η ΤΑ θα πρέπει να έχει ως στρατηγικό της στόχο ολοκληρωμένο πρόγραμμα παρεμβάσεων και μεταρρυθμίσεων, για ισόρροπη περιφερειακή ανάπτυξη, με αποκεντρωμένους θεσμούς και ισχυρούς δήμους

«Για την Ευρωπαϊκή Αυτοδιοίκηση αλλά και για την Ελλάδα, η αποκέντρωση με αυτοδιοίκηση και η θεσμική αναγνώριση του πρωταγωνιστικού ρόλου των τοπικών κοινωνιών, η τοπική ανάπτυξη, αποτελούν μια στρατηγική επιλογή,  προκειμένου να έχουμε ενίσχυση και της δημοκρατίας και της αξιοπιστίας των αντιπροσωπευτικών και συμμετοχικών θεσμών, της ανταγωνιστικής οικονομικής παρέμβασης, της βιώσιμης ανάπτυξης, της επίτευξης της κοινωνικής συνοχής», επεσήμανε, ο Λάζαρος Κυρίζογλου, εκ μέρους των «Σύγχρονων Ισχυρών Δήμων», δήμαρχος Αμπελοκήπων – Μενεμένης.

Πρόσθεσε επίσης ότι «η ελληνική τοπική αυτοδιοίκηση, είχε, έχει και  θα πρέπει πάντα να έχει ως στρατηγικό της στόχο, τον σχεδιασμό και την  υλοποίηση ολοκληρωμένου προγράμματος , και όχι αποσπασματικού προγράμματος παρεμβάσεων και μεταρρυθμίσεων, για ισόρροπη περιφερειακή ανάπτυξη, με αποκεντρωμένους θεσμούς και ισχυρούς δήμους…   Που θα κατοχυρώσουν στην πράξη την αρχή της επικουρικότητας  θα αποκεντρώσουν ουσιαστικές αρμοδιότητες, αλλά και αναγκαίους πόρους. Θα εξαλείψουν δε οπωσδήποτε, τη σημερινή πραγματικότητα του δήμου «επαίτη» της κεντρικής εξουσίας, και θα πρέπει να εναρμονίζουν την Αυτοδιοίκηση με τις σύγχρονες ανάγκες των πολιτών».

 Ο Λ. Κυρίζογλου,  επανέλαβε ακόμη ότι η Διοικητική Μεταρρύθμιση έχει τρία επίπεδα, εθνικό περιφερειακό και τοπικό.  Αλλιώς , όπως είπε, αν γίνει μόνο στις περιφέρειες, η  μόνο στους δήμους «θα είναι μια  δήθεν ψευδοδιοικητική μεταρρύθμιση  που θα αφήνει το κράτος απέξω».

Αναφερόμενος στην κεντρική διοίκηση, είπε πως πρέπει να αποκεντρώνει  αρμοδιότητες και πόρους και προσωπικό και μέσα, σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο. Πρέπει να στηρίζει την  α’ βάθμια και β’ βάθμια αυτοδιοίκηση. Σε ότι αφορά την περιφερειακή αυτοδιοίκηση, θα πρέπει να εξαντλείται και να εκτείνεται,  όπως είπε, στο σχεδιασμό προγραμματισμό και υλοποίηση περιφερειακών αναπτυξιακών προγραμμάτων και πολιτικών, στην περιφερειακή εξειδίκευση των εθνικών πολιτικών και τη μελέτη κατασκευή και συντήρηση των έργων περιφερειακής εμβέλειας. Βεβαίως πάντα σε συνεργασία με την πρωτοβάθμια  αυτοδιοίκηση. «Και με τη συνειδητοποίηση και από πλευράς κράτους και περιφερειών, ότι εμείς δεν είμαστε υπάλληλοι του κράτους, ούτε δομή,  υπάλληλοι υπαγόμενοι στις περιφέρειες.  Σε σχέση  δε με τις περιφέρειες είμαστε θεσμοί παράλληλα δρώντες και λειτουργούντες   προβλεπόμενοι από   το Σύνταγμα» ανέφερε και πρόσθεσε ότι, η αναδιάρθωσή της πρωτοβάθμιας δεν μπορεί να γίνει μεμονωμένα επιβάλλεται να αποτελεί μέρος ενός συνολικού εθνικού προγράμματος.

Για τη Μητροπολιτική Διακυβέρνηση, επανέλαβε τη θέση των συνεδρίων της ΚΕΔΕ, για θεσμοθέτηση της, στα μεγάλα πολεοδομικά συγκροτήματα,  με αιρετά διοικητικά όργανα τα οποία θα είναι στον πρώτο βαθμό.

Για την καταστατική θέση αιρετών επανέλαβε τη θέση για επαναφορά του προληπτικού ελέγχου.

Επεσήμανε επίσης την θέση για άμεση και χωρίς παρεκκλίσεις   εφαρμογή του άρθρου 102 του Συντάγματος  και στα ζητήματα τα οικονομικά και θεσμικά, αλλά και  στη πλήρη απόδοση των θεσμοθετημένων πόρων της Τ.Α. Να διεκδικήσουμε  περισσότερους πόρους  και τους πόρους που μας  αφαιρέθηκαν, την αύξηση  των ΚΑΠ και της ΣΑΤΑ , όπως είπε και πρόσθεσε. Συμμετοχή ουσιαστική όχι μόνο σε επίπεδο διαλόγου, αλλά και τελικού σχεδιασμού και αποδοχής των  προτάσεων που συγκροτούμε και καταθέτουμε, στο ΕΣΠΑ και στα κονδύλια των Ταμείων Ανάπτυξης.

Για τον εκλογικό νόμο, τόνισε ότι μόνο  η αλλαγή ενός εκλογικού συστήματος σε καμιά περίπτωση δεν συνιστά διοικητική μεταρρύθμιση. Με την αλλαγή του εκλογικού νόμου δεν αλλάζει θεσμικά τίποτα χωρίς τις άλλες  προαναφερθείσες παρεμβάσεις. Ο εκλογικός νόμος ο ισχύων απεδείχθη  στην πράξη  αλυσιτελής μη λειτουργικός, ατελέσφορος.


 Γιώργος Ιωακειμίδης –Νέα Αυτοδιοίκηση: Διανύουμε την  χειρότερη περίοδο της Αυτοδιοίκησης και από τα μνημόνια

Διανύουμε την χειρότερη περίοδο της Αυτοδιοίκησης, ακόμη και από τα μνημόνια, τόνισε ο Γιώργος Ιωακειμίδης εκ μέρους της «Νέας Αυτοδιοίκησης», και αυτό γιατί οι ίδιοι οι άνθρωποι βρίσκονται σε εξαιρετικά δύσκολη κατάσταση. Σε αυτό να προστεθεί και το γεγονός ότι οι δήμοι λειτουργούν  με λειψούς οικονομικούς πόρους και με λιγοστό προσωπικό, είτε λόγω του κορονοϊού, είτε λόγω της τηλεργασίας.

Ο κ. Ιωακειμίδης τόνισε ότι το υπουργεί Εσωτερικών πρέπει να ανακουφίσει τους δήμους.

Δεν καταλαβαίνει, είπε, γιατί δεν μειώνεται το επιτόκιο στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων και εξακολουθούν οι δήμοι να πληρώνουν υψηλό επιτόκιο τη στιγμή η κυβέρνηση δανείζεται με πολύ πιο χαμηλό επιτόκιο. Συμπλήρωσε πως είναι σημαντικό που κατανέμεται στους δήμους μισή δόση ΚΑΠ (50 εκ. ευρώ) αλλά, είπε, είναι επίσης σημαντικό να έρθει το συντομότερο δυνατό. «Χρειάζονται επιπλέον πόροι, η κατάσταση είναι δύσκολη και δεν ξέρω πόσοι θα αντέξουμε» είπε χαρακτηριστικά.

Ο κ.Ιωακειμίδης χαρακτήρισε σημαντικό το πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης»  σχολιάζοντας ότι  δεν είναι αναγκαίο να υπάρξει όριο συμμετοχής για τους δήμους, «αν μπουν και άλλα λεφτά, αν όχι πρέπει να μπουν όρια».

Για την αλλαγή της κατανομής των ΚΑΠ είπε πως «ανακατανομή της φτώχειας δε γίνεται, πρέπει να βρεθούν νέοι  πόροι,  είναι όντως πιο μεγάλες οι ανάγκες στους μικρούς δήμους, αλλά όχι σε βάρος των άλλων», συμπληρώνοντας  ότι πρέπει «να έχουμε τα στοιχεία της νέας απογραφής, να τα δούμε και να γίνει συζήτηση».


Απόστολος Καλογιάννης- «Προοδευτική Αυτοδιοικητική Συνεργασία»: Αυτό που προέχει  περισσότερο απ’ οτιδήποτε άλλο, είναι να ξεκαθαρίσουμε τι αρμοδιότητες έχουμε και αν το ασκούμε καλά

«Αυτό που προέχει  περισσότερο απ’ οτιδήποτε άλλο, είναι να ξεκαθαρίσουμε τι αρμοδιότητες έχουμε και αν το ασκούμε καλά. Αν λοιπόν έχουμε μέσα από τη λύση του προβλήματος που λέγεται πολυεπίπεδη διακυβέρνηση, ξεκαθάρισμα των  αρμοδιοτήτων έχουμε τα οικονομικά μέσα να τις ασκήσουμε, ναι να συζητήσουμε την πιθανότητα να πάρουμε και προσχολική αγωγή ή να πάρουμε την Πρωτοβάθμια Υγεία», επεσήμανε ο Απόστολος Καλογιάννης, εκ μέρους της Προοδευτικής Αυτοδιοικητικής Συνεργασίας – δήμαρχος Λαρισαίων.

Όπως   πρόσθεσε, πώς είναι δυνατόν αν δεν έχεις ένα καθαρό επιχειρησιακό σχέδιο, να πεις  ότι παίρνω τα νηπιαγωγεία, όταν δεν ξέρεις αν θα  πάρεις τους πόρους.

 «Δεν είναι, είπε, εύκολο να πάρουμε αυτά τα πράγματα σε μια Ελλάδα που έχει τα  οικονομικά της προβλήματα, σε μια Αυτοδιοίκηση η οποία δεν κάνει τίποτα άλλο παρά να διεκδικεί, όλο  το προηγούμενο διάστημα  αυτό που πραγματικά  δεν έχει στα χέρια της… τα καλύτερα οικονομικά της».  

Προσωπικά να συμφωνήσω, είπε ακόμη ο κ. Καλογιάννης, ότι τα ζητήματα των κοινωνικών δομών, της κοινωνικής μέριμνας, κοινωνικής πρόνοιας, κοινωνικής πολιτικής, είναι ζητήματα της Τ.Α. Α’ Βαθμού.

«Τα υπόλοιπα, με τις οικονομικές μειώσεις που υπάρχουν, με την αδυναμία στα αναπτυξιακά νομίζω οποιαδήποτε άλλη συζήτηση ουσιαστικά οδηγεί στο να αναλαμβάνει  η Αυτοδιοίκηση τα αδιέξοδα της κεντρικής  πολιτείας», είπε.  Εξέφρασε τη θέση ότι «χρειάζεται μια πολύ σοβαρή προσέγγιση στο επίπεδο αυτό,  για να μπορέσουν να επιλυθούν με καλό και   σωστό τρόπο τα ζητήματα μας».

 Αναφέρθηκε δε στην αντικειμενική δυσκολία και αδυναμία που υπάρχει σήμερα  να υπηρετηθούν από την μεριά  της Τ.Α. τέτοιες αρμοδιότητες.

 «Ας είμαστε προσεκτικοί με μια σοβαρότητα  και σε μια κατεύθυνση αξιοποίησης και των συμπερασμάτων των  συνεδρίων μας να μπορέσουμε να διαμορφώσουμε  το διεκδικητικό μας πλαίσιο, προς την κυβέρνηση που πρέπει  να είναι η διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια της Αυτοδιοίκησης αλλά με την όποια προσοχή απαιτείται στο επίπεδο αυτό» είπε χαρακτηριστικά.

Αναφερόμενος στο πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης»,  έθεσε δύο ζητήματα: Τα κριτήρια  ει δυνατόν  να προσεγγίσουν τα ζητήματα της  εκτίμησης των νέων προτάσεων που κάνει η Αυτοδιοίκηση,  και λήψη σοβαρής πρόνοιας,  προς την πλευρά των μικρών δήμων που έχουν ανάγκες  μεγαλύτερες από τους μεγάλους δήμους.

Καταλήγοντας ο  κ. Καλογιάννης , είπε ότι  αν δεν υπάρξει οικονομική αυτοτέλεια, δεν υπάρχει τρόπος διαφορετικός. Ας είμαστε  λοιπόν επικεντρωμένοι σ’ αυτό  που ζούμε σήμερα και πως μπορούμε να το αλλάξουμε, ας είμαστε σταθεροί  και όσο δυνατό  με μεγαλύτερη συνείδηση στις  διεκδικήσεις μας για να μπορέσουμε ως Αυτοδιοίκηση να υλοποιήσουμε ένα καλύτερο αύριο για το θεσμό μας και την κοινωνία μας.


Νίκος Σακούτης  «Συντονισμός Αιρετών» : Δεν μπορούμε και εμείς  να λειτουργούμε ως δημόσιοι υπάλληλοι και οι δήμοι ως «εξάρτημα», ως «μακρύ χέρι»  του κράτους

«Ο δημόσιος κοινωνικός ρόλος  των υπηρεσιών και κυρίως στον τομέα κοινωνικής πολιτικής των δήμων, πρέπει να ενισχυθεί και να τονωθεί για το επόμενο διάστημα» είπε εκ μέρους του Συντονισμού Αιρετών Νίκος Σακούτης, αναφερόμενος στην σημερινή δύσκολη συγκυρία, λόγω της πανδημίας .

 «Είναι δυνατόν να είσαι ισχυρός δήμος και να διαδραματίσεις τον κοινωνικό σου ρόλο χωρίς μόνιμο και σταθερό προσωπικό παρά μόνο να στηρίζεσαι, είτε στην κοινωφελή εργασία, είτε στους συμβασιούχους;  Πόσο αποτελεσματικός μπορείς να είσαι;», ρώτησε, προσθέτοντας ότι αυτά, πρέπει να απασχολήσουν το υπουργείο, την κυβέρνηση και κυρίως τους αιρετούς.

Σημειώνοντας ότι,  η κυβέρνηση δεν έχει ανοίξει τα χαρτιά της για το  τι θέλει να κάνει το επόμενο διάστημα, καλεί τους αιρετούς να καταθέσουν τις προτάσεις τους.   Αναφερόμενος  στις αποφάσεις των συνεδρίων της ΚΕΔΕ, σε κάποιες από τις οποίες –σημαντικές- η αυτοδιοικητική παράταξη «Συντονισμός Αιρετών» διαφώνησε, τόνισε ότι, «ωστόσο υπάρχουν κάποιες θέσεις συγκεκριμένες, που  έχουν κατατεθεί, η κυβέρνηση  τι λέει για όλα αυτά, .. πώς βλέπει να  ισχυροποιούνται οι δήμοι».

Και το βασικότερο  πρόσθεσε, ο Ν. Σακούτης  «η κυβέρνηση δεν   έχει ανοίξει τα χαρτιά της στο πεδίο των οικονομικών. Θα υπάρχουν  ΚΑΠ; Δεν  Κι αν υπάρχουν ,υπάρχει λόγος που μέχρι σήμερα μετά από τρία μνημόνια,  δεν εφαρμόζεται ο νόμος,  3852 από το 2010;».

 Και  πως είναι δυνατόν  να υπάρξουν ισχυροί δήμοι όταν η ίδια η ΚΕΔΕ σήμερα λέει, ότι θα υπάρχουν μείωση ΚΑΠ κατά 300 εκατ. ευρώ στη χρονιά που έρχεται και μείωση κατά το 1/3 των δαπανών για κοινωνικές παροχές;  Πως όλα  αυτά μπορούν να   συνδυαστούν για να έχουμε ισχυρούς δήμους, όπως είπε.  Σαφώς χρειάζεται αποσαφήνιση των αρμοδιοτήτων. Να δούμε που υπάρχουν συνέργιες, τι ανήκει στον Α΄βαθμό τι στον Β΄.

Πως βλέπουμε  την ισχυροποίηση των δήμων.  Πως βλέπουμε τη λογική της κυκλικής οικονομίας ,όταν  αυτή τη στιγμή υπάρχουν λογικές  μεγάλων εγκαταστάσεων ερήμην των δήμων.

Αναφερόμενος στο  θεσμικό πλαίσιο, διερωτήθηκε , πως θα υπάρξουν αυτές αν δεν υπάρξουν  θεσμοποιημένα η συμμετοχή  των πολιτών στη λήψη των αποφάσεων; Κανένας νόμος δεν δίνει νομιμοποίηση εάν δεν υπάρχει  η συμμετοχή των πολιτών, αν δεν υπάρχει η πιο πλατιά δημοκρατική συμμετοχή. «Κι εκεί μπορούμε να συζητήσουμε και για την αποτελεσματικότητα. Δεν μπορούμε όμως και εμείς  να λειτουργούμε ως δημόσιοι υπάλληλοι και οι δήμοι ως «εξάρτημα», ως «μακρύ χέρι»  του κράτους.  Περιμένω να αποσαφηνίσει τις  προθέσεις  της η κυβέρνηση, κατέληξε, για να τοποθετηθούμε στο επόμενο διάστημα πιο συγκεκριμένα.

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

Ετικέτες

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

Ρεπορτάζ 24 Απριλίου, 2024
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Συνεχίζεται στον Δήμο Τρικκαίων το πρόγραμμα «Κάλυψη»

Νέα πρόσκληση σε μέλη ευάλωτων ομάδων της κοινωνίας για το πρόγραμμα «Κάλυψη» απευθύνει ο Δήμος…

Ρεπορτάζ 24 Απριλίου, 2024
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Ελασσόνα: Την κατασκευή καταφυγίου για τα αδέσποτα προκηρύσσει ο Δήμος

Σε εξέλιξη βρίσκεται ο ανοιχτός διαγωνισμός από το Δήμο Ελασσόνας για την επιλογή αναδόχου του…

Ρεπορτάζ 24 Απριλίου, 2024
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Δήμος Κιλκίς: Προγραμματική σύμβαση για σύνταξη-επικαιροποίηση κυκλοφοριακών μελετών

Προγραμματική σύμβαση με αντικείμενο την υποστήριξη των υπηρεσιών του Δήμου Κιλκίς στη σύνταξη και επικαιροποίηση…